Nor-Way Bussekspress - Nettside, reiseplanlegger, serviceportal og sanntidsvisning3

NOR-WAY Bussekspress er en av Norges ledende ekspressbusskjeder med 14 ruter som dekker store deler av Sør-Norge. De transporterer årlig ca. 2 millioner passasjerer.

Nor-Way Bussekspress

NOR-WAY Bussekspress fungerer som et markedsføringsselskap for ekspressrutene til de selskapene som er eiere av NOR-WAY Bussekspress. Driftsansvaret for de enkelte rutene ligger hos de kjørende selskap, og ca. halvparten av rutene opereres av to eller flere selskap i et samarbeid. Det er selskapene som kjører rutene som innehar konsesjonene og som har det fulle og hele ansvar for ruteopplegg, takster, rabatter og lignende.

Vårt engasjement hos Nor-Way Bussekspress (NBE) begynte som en prosjektleveranse for utvikling av reiseplanlegger og billettsalg på nett. I dag leverer vi drift og aktiv forvaltning med dedikerte ressurser som deltar i rådgiving og videreutvikling. Løsningen inneholder i grove trekk fire leveransedeler:

1. CMS (Content Management System)

NBEs nettside inneholder redaksjonelt publisert innhold som nyheter, kampanjer og informasjonssider. Denne informasjonen administreres av NBE i et brukervennlig CMS (Umbraco CMS). I tillegg publiserer NBE ulike typer kontaktskjema for kontakt oss, hittegods med mer. Dette gjøres også gjennom Umbraco CMS (Umbraco Forms). Nettsiden er multispråk (norsk og engelsk) og dette administreres i Umbraco CMS gjennom brukervennlige funksjoner for oversettelse av innhold.

2. Reiseplanlegger, betaling og profil

NBEs reiseplanlegger er utviklet som en svært brukervennlig funksjon for å søke i NBEs bussruter. Rutesøket er integrert med NBEs billettsystem som leverer stoppesteder, avgangstider og relevante priser gjennom en sikker integrasjon mellom rutesøket og billettsystemets API. Forretningsreglene som er grunnlag for rutesøket er basert på en kombinasjon av regler i billettsystemet og en serviceportal, utviklet av oss. Billettsalget er integrert med både Vipps og Nets for betaling.

Kunder kan velge å kjøpe billetter uten å registrere seg, men registrerte kunder vil få tilgang til kjøpshistorikk og digitale billetter via sin profil.

3. Serviceportal

Vi har utviklet en ekstern, webbasert serviceportal for NBEs medarbeidere hvor de blant annet gir kundeservice på billetter (kreditere, sende billetter osv). Her administrer også NBE ulike innstillinger som påvirker reiseplanlegger. Her ligger det også en administrasjon av avvik og kundeinformasjon/ varsel knyttet til dette.

4. Sanntidsvisning av busser

For å gi kundene en oversikt om over hvor alle bussene til NBE befinner seg, har vi utviklet en brukervennlig kartløsning som viser bussene sin posisjon i et interaktivt kart (din buss).

I tillegg leverer vi sikker og robust drift av nettløsningen gjennom Azure Cloud med tjenester som sikrer høy oppetidsgaranti og funksjoner for å blant annet stoppe angrep på siden. Novacare leverer også en utvidet supportavtale med SLA som sikrer NBE rask bistand fra oss ifm. avvik.

Verdi for kunden: Optimal Kundereise og Datadrevet Innsikt

Verdien for NBE strekker seg utover de teknologiske løsningene; det handler om å skape en sømløs og behagelig reiseopplevelse for hver enkelt passasjer. Våre løsninger gir ikke bare enkelhet og komfort til kunden ved bestilling, men også trygghet og forutsigbarhet under hele reisen med sanntidsvisning av busser og jevnlig oppdatert informasjon. Dette styrker NBEs merkevare ved å sette kunden i sentrum av virksomheten og skaper lojalitet og tillit. Videre gir løsningene mulighet for å høste, analysere, og dra nytte av data, noe som gir NBE en unik mulighet til å forstå og forbedre kundenes reise, og samtidig optimalisere egne operasjoner.